logo

تاریخچه و معرفی

«مدرسه داستان نویسی حیرت»

اولین ارائه دهنده ی دوره های منسجم کارگاهی استاندارد بلند مدت آموزش نویسندگی خلاق داستان کوتاه و رمان در کشور

((به نام خدا))

دوره ی کارگاهی استاندارد آموزش نویسندگی خلاق داستان کوتاه و رمان

(مدرسه ی داستان نویسی حیرت)

طرح : مجید خادم

تا سال 1391 در استان فارس (و می توان ادعا کرد، در تمام کشور) آموزش مدون داستان نویسی به صورت آزاد وجود نداشت و کارگاه های مقطعی نیز که گاه از سوی اساتید و نویسندگان برگزار می شدند، مدت زمانشان کوتاه، مباحثشان کلی، هزینه ی ثبت نام زیاد و سرفصل هاشان بسیار سلیقه ای (بنا به نظر تک مدرس کارگاه ها) و گاه حتی تا حدودی متناقض بودند. برای رفع این مشکل، در همان سال پایه ی اولیه ی مدرسه ی داستان نویسی حیرت بنا نهاده شد. در ابتدا کارگاهی یک ساله با سرفصل های مشخص و متعادل بین مطالعات تئوریک و کار عملی طراحی و به مرحله ی اجرا گذاشته شد. این کارگاه تنها برنامه ی آموزشی هدفمند و منسجم با مباحث نظری استاندارد در کنار کار عملی هنرجویان بود که با شهریه ای بسیار اندک و کارآیی بالا امکان فراگیری داستان نویسی را به شکلی جدّی برای هنرجویان و علاقه مندان ایجاد کرد و به صورت مداوم ادامه یافت.

پس از 2 سال از شروع این طرح و برگزاری 6 دوره ی یک ساله(هر سال سه دوره) و استقبال هنرجویان، با بررسی و تحلیل عملکرد و نتیجه ی کارگاه ها و مشورت با تنی چند از مدرسان فعال داستان نویسی شیراز، تصمیم بر این شد که با اصلاحاتی در طرح اولیه و ایجاد تنوع و گستردگی بیشتری در مباحث و استفاده از چند تن دیگر از مدرسین داستان نویسی استان، طرح جامعی نوشته و به صورت منظم از سال 1393 اجرا گردد.

به همین منظور «مدرسه ی داستان نویسی حیرت» در ابتدای زمستان 1393 به عنوان اولین مدرسه ی داستان نویسی استان فارس و اولین مدرسه ی مستقل داستان نویسی کشور با طرحی جامع و کامل و با حضور مدرسین مختلف و متخصص در زمینه ی دروس متنوع، به صورت فعلی تکمیل و با همراهی هنرجویان قبلی و جدید آغاز به کار کرد. هر ساله نیز با مشورت اساتید و مدرسین و هنرجویان مدرسه، برنامه ها بازبینی و اصلاحات هرچند جزئی در روند مدرسه لحاظ شده تا بتوان در حرکتی رو به جلو، همواره ایرادات را برطرف و بازدهی آموزشی را افزایش داد.

طرح آموزشی این مدرسه موجب ایجاد سیستمی کارآ و منظم شده و با تنوع قابل توجه در مباحث و دروس، باعث ایجاد روند آموزش و پژوهش و پیگیری موثر هنرجویان علاقه مند و رسیدن بازدهی کلی سیستم آموزشی به بالاترین حد نسبی خود خواهد شد.

همچنین سعی شده که در طرح جاری از ایده پردازی های بلند پروازانه و غیر عملی، دوری شده، و به برنامه ای کاملا عملی و قابل اجرا در هر شرایط و با هر امکاناتی دست یابیم و بدون القای سلیقه های شخصی و نا کارا، هدف اصلی، یعنی پرورش مهارت های هنری هنرجویان را (با هر طرز فکر و عقیده و مرام و مسلک) همواره در راس سایر اهداف قرار دهیم.

این دوره ها با هدف آموزش و پرورش مهارت های عملی داستان نویسی بر پایه ی اصول خلاق این هنر طی دو سال و به صورت پاره وقت، تدوین شده است. بدیهی است که امکان طی کردن دوره ها در مدت زمان کمتر یا بیشتر از دو سال نیز مهیا است.

 

شکل کلی روند آموزش و کارگاه ها:

  • کارگاه استعدادیابی (ویژه ی دانش آموزان و هنرجویان نوجوان)
  • دوره ی جامع مقدماتی داستان نویسی
  • دوره ی جامع پیشرفته ی داستان نویسی
  • دوره ی جامع پیشرفته ی داستان نویسی کودک و نوجوان (ویژه ی نویسندگانی که علاقه مند به خلق اثر در حیطه ی ادبیات داستانی کودک و نوجوان هستند.)
  • کارگاه ها و سمینارهای مقطعی و یک روزه و برنامه های عصری با نویسنده

 

شرح موجز هر کارگاه:

  • کارگاه استعدادیابی

این کارگاه ویژه ی دانش جویان، دانش آموزان، اعضای کانون های فرهنگی و … بوده که با همکاری و درخواست مدارس، نهادهای فرهنگی و دیگر سازمان ها و مراکز اجرا می گردد.

(جزئیات این دوره به زودی در سایت مدرسه درج خواهد شد.)

 

  • دوره های جامع مقدماتی و پیشرفته ی داستان نویسی

این دوره  ها با هدف آموزش و پرورش مهارت های عملی داستان نویسی بر پایه ی اصول خلاق این هنر طی دو سال تدوین شده است.

(شش ترم سه ماهه – هر ترم دو جلسه ی دو ساعته در هفته جهت ارائه ی دو درس، هر کدام طی 12 جلسه.)

این دوره ی آموزشی در دو مرحله (مقدماتی و پیشرفته) و با 12 عنوان درسی شامل:

  • 4 عنوان درس نظری – پایه
  • 2 عنوان درس نظری – تخصصی
  • 4 کارگاه عملی تخصصی
  • 2 عنوان درس تخصصی (از بین دروس اختیاری)

طراحی شده است.

(درس اختیاری، از بین 12 عنوان درس پیشنهاد شده در بخش اختیاری، از سوی هنرجو قابل انتخاب است.)

 

برای کسب اطلاع بیشتر از این دوره ها به بخش آیین نامه و لیست دروس و سرفصل ها در سایت رسمی مدرسه ی داستان نویسی حیرت مراجعه فرمایید.

 

فهرست توانایی های هنرجو در پایان دوره:

  • آشنایی با هنر داستان نویسی
  • شناخت عناصر و ساختار داستان
  • بکار گیری مباحث و مهارت های نظری در نوشتن داستان کوتاه و رمان
  • توان تحلیل و بررسی ساختار و عناصر داستانی در داستان های کوتاه و رمان
  • توان نقد و بررسی متون داستانی
  • شناخت نظریه ها و تئوری های اساسی داستان نویسی
  • آشنایی با تاریخ هنر داستان نویسی با تکیه بر سبک ها و مکاتب ادبی و هنری

جهت هر گونه سوال یا در صورت نیاز به راهنمایی  بیشتر  و یا مشاوره ی حضوری، می توانید با مدیر آموزش مدرسه تماس بگیرید.

 

 رمز موفقیت در هنر داستان نویسی، تلاش و پشتکار کافی همراه با صبر و تحمل، پیگیری و مداومت در امر یادگیری و کسب تجربیات عملی است.                       

 

 

                                                                    با آرزوی موفقیت برای شما


ثبت نظرشما