logo

تاریخچه و معرفی

«مدرسۀ آزاد ادبیات و هنر حیرت»

(اولین و تنها مدرسۀ آزاد ادبیات و هنر کشور با طرح استاندارد جامع آموزشی بلندمدت)

((به نام خدا))

مدرسۀ آزاد ادبیات و هنر حیرت

(اولین و تنها مدرسۀ آزاد ادبیات و هنر کشور با طرح استاندارد جامع آموزشی بلندمدت)

 

"مدرسۀ آزاد ادبیات و هنر حیرت" با بخش داستان­ نویسی در سال 1391 پایه نهاده شد. به جرات می ­توان ادعا کرد تا آن سال در تمام کشور آموزش مدون داستان ­نویسی به صورت آزاد وجود نداشت. کارگاه­ هایی مقطعی نیز که از سوی اساتید و نویسندگان برگزار می ­شدند، عمدتا کوتاه مدت، همراه با مباحثی کلی، با سرفصل ­هایی بسیار سلیقه ­ای و پراکنده (بنا به نظر تک مدرس کارگاه­) و بسیار محدود و تا حدودی متناقض بودند. حتی عمدتا فقط نشست ­های خوانش و بررسی داستان بوده و هستند و نه کارگاه آموزشی. همچنین هنرجو پس از یک دوره آموزش کوتاه مدت به طور کامل با مجموعه ­ای از سوالات و تناقضات رها می ­شد.

برای رفع این مشکل، در سال 1391 ابتدا کارگاهی یک ساله با سرفصل­ های مشخص و متعادل بین مطالعات تئوریک و کار عملی طراحی و به مرحلۀ اجرا گذاشته شد. این کارگاه تنها برنامۀ آموزشی هدفمند و منسجم با مباحث نظری استاندارد در کنار کار عملی هنرجویان بود که با کارآیی بالا امکان فراگیری داستان نویسی را به شکلی جدّی برای هنرجویان و علاقه ­مندان ایجاد کرد و به صورت مداوم ادامه یافت. البته در ابتدا با توجه به کهنگی و عقب ماندگیِ منابع تئوریک موجود، کمبودهای زیادی در زمینۀ منابع مطالعاتی مناسب مورد نیاز سرفصل­ ها و دروس وجود داشت.

پس از 2 سال از شروع این طرح و برگزاری 6 دورۀ یک ساله (هر سال سه دوره) و استقبال هنرجویان، با بررسی و تحلیل عملکرد و نتیجۀ کارگاه ­ها و مشورت با تنی چند از مدرسان فعال داستان ­نویسی شیراز، تصمیم بر این شد که با اصلاحاتی در طرح اولیه و ایجاد تنوع و گستردگی بیشتری در مباحث و استفاده از چند تن دیگر از مدرسان داستان ­ نویسی استان، طرح جامعی نوشته و به صورت منظم از سال 1394 اجرا گردد.

به همین منظور "مدرسۀ داستان نویسی حیرت" در ابتدای زمستان 1393 به عنوان اولین مدرسۀ مستقل مجموعۀ حیرت با طرحی جامع و کامل و با حضور مدرسین مختلف و متخصص در ارائۀ دروس متنوع، شکل کاملی به خود گرفت. هر ساله نیز با مشورت اساتید و مدرسین و هنرجویان مدرسه، برنامه ­ها بازبینی و اصلاحات جزئی در روند مدرسه لحاظ شد تا بتوان در حرکتی رو به جلو، همواره ایرادات را برطرف و بازدهی آموزشی را افزایش داد.

با تجربات به دست آمده طی 5 سال فعالیت حیرت، در سال 1396 واحد تخصصی ادبیات داستانی کودک و نوجوان و در سال 1397 واحدهای تخصصی فیلمنامه ­نویسی و نمایشنامه­ نویسی به طرح جامع آموزشی مدرسۀ داستان ­نویسی اضافه شدند.

در همان سال 1396 پایه­ های اولیۀ دو مدرسۀ مستقل دیگر ("مدرسۀ شعر حیرت" و "مدرسۀ نویسندگی خلاق نوجوانان حیرت") گذاشته شد که از سال 1397 رسما فعالیت خود را آغاز کردند.

در سال 1397 چهارمین مدرسۀ حیرت با عنوان "مدرسۀ سینما و انیمیشن ­سازی حیرت" افتتاح شد و اولین دورۀ پذیرش هنرجوی این مدرسه در ابتدای سال 1398 اتفاق افتاد.

در سال 1398 نیز پنجمین مدرسۀ حیرت با عنوان "مدرسۀ نقد، نظریه و پژوهش ادبی هنریِ حیرت" افتتاح شد و اولین دورۀ پذیرش هنرجوی این مدرسه در ترم آخر سال 1398 اتفاق افتاد و "مدرسۀ آزاد ادبیات و هنر حیرت" به شکل امروزی خود درآمد.

طرح آموزشی این مدرسه موجب ایجاد سیستمی کارآ و منظم شده و با تنوع قابل توجه در مباحث و دروس، باعث ایجاد روند آموزش و پژوهش و پیگیری موثر هنرجویان علاقه ­مند و رسیدن بازدهی کلی سیستم آموزشی به بالاترین حد نسبی خود شده است. همچنین سعی شده که در طرح جاری به برنامه ­ای کاملا عملی و قابل اجرا در هر شرایط و با هر امکاناتی دست یابیم. مدرسۀ ادبیات و هنر حیرت، بدون القای سلیقه­ های شخصی و جهت دهی به سمت معیارهای محدود هنری و استانداردسازی­ های مرسوم در خلاقیت و مسائل زیبایی ­شناختی، هدف اصلی یعنی پرورش مهارت­ های کارکردیِ هنرجویان را (با هر طرز فکر و عقیده و مرام و مسلک) همواره در راس سایر اهداف قرار داده است.

کل نظام آموزشی "مدرسۀ آزاد ادبیات و هنر حیرت" بر پایۀ پرورش خلاقیت در ادبیات و هنرهای زیبا به گونه ­ای تدوین شده که هنرجو بتواند هم­زمان با کسب دانش­ های پیشینی و درک قواعد و اصول قبلی، فارغ از تمامی این­ ها به امکان خلق هنری سراسر آزاد دست یابد.

 

مجید خادم

 


ثبت نظرشما