logo

تاریخچه و معرفی

«مدرسه داستان نویسی و شعر حیرت»

اولین ارائه دهنده ی دوره های منسجم کارگاهی استاندارد بلند مدت آموزش نویسندگی خلاق در کشور

((به نام خدا))

دوره­ی کارگاهی استاندارد آموزش داستان نویسی خلاق (ادبیات داستانی، فیلمنامه و نمایشنامه) و شعر

(مدرسه­ی داستان نویسی حیرت - اولین و تنها مدرسه­ی داستان نویسی کشور با طرح استاندارد جامع آموزشی)

طرح : مجید خادم

تا سال 1391 در استان فارس (و می توان ادعا کرد، در تمام کشور) آموزش مدون داستان نویسی به صورت آزاد وجود نداشت و کارگاه های مقطعی نیز که گاه از سوی اساتید و نویسندگان برگزار می شدند، مدت زمانشان کوتاه، مباحثشان کلی، هزینه ی ثبت نام زیاد و سرفصل هاشان بسیار سلیقه ای (بنا به نظر تک مدرس کارگاه ها) و گاه حتی تا حدودی متناقض بودند. برای رفع این مشکل، در همان سال پایه ی اولیه ی مدرسه ی داستان نویسی حیرت بنا نهاده شد. در ابتدا کارگاهی یک ساله با سرفصل های مشخص و متعادل بین مطالعات تئوریک و کار عملی طراحی و به مرحله ی اجرا گذاشته شد. این کارگاه تنها برنامه ی آموزشی هدفمند و منسجم با مباحث نظری استاندارد در کنار کار عملی هنرجویان بود که با شهریه ای بسیار اندک و کارآیی بالا امکان فراگیری داستان نویسی را به شکلی جدّی برای هنرجویان و علاقه مندان ایجاد کرد و به صورت مداوم ادامه یافت.

پس از 2 سال از شروع این طرح و برگزاری 6 دوره ی یک ساله(هر سال سه دوره) و استقبال هنرجویان، با بررسی و تحلیل عملکرد و نتیجه ی کارگاه ها و مشورت با تنی چند از مدرسان فعال داستان نویسی شیراز، تصمیم بر این شد که با اصلاحاتی در طرح اولیه و ایجاد تنوع و گستردگی بیشتری در مباحث و استفاده از چند تن دیگر از مدرسین داستان نویسی استان، طرح جامعی نوشته و به صورت منظم از سال 1393 اجرا گردد.

به همین منظور «مدرسه ی داستان نویسی حیرت» در ابتدای زمستان 1393 به عنوان اولین مدرسه ی داستان نویسی استان فارس و اولین مدرسه ی مستقل داستان نویسی کشور با طرحی جامع و کامل و با حضور مدرسین مختلف و متخصص در زمینه ی دروس متنوع، به صورت فعلی تکمیل و با همراهی هنرجویان قبلی و جدید آغاز به کار کرد. هر ساله نیز با مشورت اساتید و مدرسین و هنرجویان مدرسه، برنامه ها بازبینی و اصلاحات هرچند جزئی در روند مدرسه لحاظ شده تا بتوان در حرکتی رو به جلو، همواره ایرادات را برطرف و بازدهی آموزشی را افزایش داد.

همچنین در سال 1396، واحد تخصصی ادبیات داستانی کودک و نوجوان و در سال 1397 واحدهای تخصصی فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی و شعربه طرح جامع آموزشی مدرسه اضافه شدند.

طرح آموزشی این مدرسه موجب ایجاد سیستمی کارآ و منظم شده و با تنوع قابل توجه در مباحث و دروس، باعث ایجاد روند آموزش و پژوهش و پیگیری موثر هنرجویان علاقه مند و رسیدن بازدهی کلی سیستم آموزشی به بالاترین حد نسبی خود خواهد شد.

همچنین سعی شده که در طرح جاری از ایده پردازی های بلند پروازانه و غیر عملی، دوری شده، و به برنامه ای کاملا عملی و قابل اجرا در هر شرایط و با هر امکاناتی دست یابیم و بدون القای سلیقه های شخصی و نا کارا، هدف اصلی، یعنی پرورش مهارت های هنری هنرجویان را (با هر طرز فکر و عقیده و مرام و مسلک) همواره در راس سایر اهداف قرار دهیم.

این دوره ها با هدف آموزش و پرورش مهارت های عملی داستان نویسی بر پایه ی اصول خلاق این هنر طی دو سال و به صورت پاره وقت، تدوین شده است. بدیهی است که امکان طی کردن دوره ها در مدت زمان کمتر یا بیشتر از دو سال نیز مهیا است.

 

شکل کلی روند آموزش و کارگاه ها:

  • کارگاه استعدادیابی (ویژه ی دانش آموزان و هنرجویان نوجوان)
  • دوره ی جامع شعر
  • دوره ی جامع مقدماتی داستان نویسی (پایه ی هر سه بخش ادبیات داستانی، فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی)
  • دوره ی جامع پیشرفته ی داستان کوتاه و رمان نویسی
  • دوره ی جامع پیشرفته ی فیلمنامه نویسی
  • دوره ی جامع پیشرفته ی نمایشنامه نویسی
  • دوره ی جامع پیشرفته ی داستان نویسی کودک و نوجوان (ویژه ی نویسندگانی که علاقه مند به خلق اثر در حیطه ی ادبیات داستانی کودک و نوجوان هستند.)
  • کارگاه ها و ورکشاپ ها و سمینارهای مقطعی و یک روزه و برنامه های عصری با نویسنده

 

شرح موجز هر یک از کارگاه ها و دوره ها در بخش راهنمای دروس و دوره ها آمده است.


ثبت نظرشما