logo

تاریخچه و معرفی

«مدرسۀ داستان نویسی و شعر حیرت»

( اولین و تنها مدرسۀ داستان نویسی و شعر مستقل کشور با طرح استاندارد جامع آموزشی)

((به نام خدا))

دورۀ کارگاهی استاندارد آموزش داستان نویسی خلاق (ادبیات داستانی، فیلمنامه و نمایشنامه) و شعر

(مدرسۀ داستان نویسی و شعر حیرت - اولین و تنها مدرسۀ داستان نویسی و شعر مستقل کشور با طرح استاندارد جامع آموزشی)

طرح: مجید خادم

می­ توان به جرات ادعا کرد تا سال 1391 در تمام کشور آموزش مدون داستان نویسی به صورت آزاد وجود نداشت و کارگاه ­های مقطعی نیز که گاه از سوی اساتید و نویسندگان برگزار می­ شدند، مدت زمان­شان کوتاه، مباحث­شان کلی، هزینۀ ثبت نام بالا با بازدهی اندک و سرفصل ­هاشان بسیار سلیقه ­ای (بنا به نظر تک مدرس کارگاه ­ها) و تا حدودی متناقض بودند. همچنین هنرجو پس از یک دوره آموزش کوتاه مدت به طور کامل با مجموعه ­ای از سوالات و تناقضات رها می­ شد.

برای رفع این مشکل، در همان سال پایه­ های اولیۀ مدرسۀ داستان نویسی حیرت بنا نهاده شد. در ابتدا کارگاهی یک ساله با سرفصل­ های مشخص و متعادل بین مطالعات تئوریک و کار عملی طراحی و به مرحلۀ اجرا گذاشته شد. این کارگاه تنها برنامۀ آموزشی هدفمند و منسجم با مباحث نظری استاندارد در کنار کار عملی هنرجویان بود که با کارآیی بالا امکان فراگیری داستان نویسی را به شکلی جدّی برای هنرجویان و علاقه مندان ایجاد کرد و به صورت مداوم ادامه یافت. البته کمبودهای زیادی در زمینۀ منابع مطالعاتی و تئوریک مناسب مورد نیاز سرفصل ­ها و دروس وجود داشت.

پس از 2 سال از شروع این طرح و برگزاری 6 دورۀ یک ساله(هر سال سه دوره) و استقبال هنرجویان، با بررسی و تحلیل عملکرد و نتیجۀ کارگاه ­ها و مشورت با تنی چند از مدرسان فعال داستان نویسی شیراز، تصمیم بر این شد که با اصلاحاتی در طرح اولیه و ایجاد تنوع و گستردگی بیشتری در مباحث و استفاده از چند تن دیگر از مدرسین داستان نویسی استان، طرح جامعی نوشته و به صورت منظم از سال 1394 اجرا گردد.

به همین منظور «مدرسۀ داستان نویسی حیرت» در ابتدای زمستان 1393 به عنوان اولین مدرسۀ مستقل داستان نویسی کشور با طرحی جامع و کامل و با حضور مدرسین مختلف و متخصص در ارائۀ دروس متنوع، شکل کاملی به خود گرفت. هر ساله نیز با مشورت اساتید و مدرسین و هنرجویان مدرسه، برنامه­ ها بازبینی و اصلاحات جزئی در روند مدرسه لحاظ شد تا بتوانیم در حرکتی رو به جلو، همواره ایرادات را برطرف و بازدهی آموزشی را افزایش دهیم.

در سال 1396، واحد تخصصی ادبیات داستانی کودک و نوجوان و در سال 1397 واحدهای تخصصی فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی و شعر و همچنین روند آموزش بلند مدت داستان نویسی به نوجوانان به طرح جامع آموزشی مدرسه اضافه شدند و شکل امروزی مدرسه حاصل شد.

طرح آموزشی این مدرسه موجب ایجاد سیستمی کارآ و منظم شده و با تنوع قابل توجه در مباحث و دروس، باعث ایجاد روند آموزش و پژوهش و پیگیری موثر هنرجویان علاقه مند و رسیدن بازدهی کلی سیستم آموزشی به بالاترین حد نسبی خود شده است. همچنین سعی شده که در طرح جاری از ایده ­پردازی­های بلند پروازانه و غیر عملی، دوری شده و به برنامه ­ای کاملا عملی و قابل اجرا در هر شرایط و با هر امکاناتی دست یابیم. تا بدون القای سلیقه­ های شخصی و جهت دهی به سمت معیارهای محدود هنری، هدف اصلی یعنی پرورش مهارت­ های کارکردیِ هنرجویان را (با هر طرز فکر و عقیده و مرام و مسلک) همواره در راس سایر اهداف قرار دهیم.

کل نظام آموزشی مدرسه بر پایۀ پرورش خلاقیت در هنر داستان نویسی به گونه ­ای تدوین شده که هنرجو بتواند طی سه تا پنج سال و به صورت پاره وقت، تمامی سطوح را طی کند. بدیهی است که امکان طی کردن دوره ­ها در مدت زمان کمتر یا بیشتر نیز مهیا است.

 


ثبت نظرشما