اسامیِ آثار راهیافته به مرحلۀ نهایی دهمین سمپوزیوم دوسالانۀ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران – پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر معاصر حیرت
- به دلیل اهمیت پنهانماندنِ نام هنرمندان در بخش رقابتی 1 (جشنوارۀ داستان کوتاه آوانگارد حیرت) تا پایان داوریِ نهایی، تنها اسم آثار راهیافته منتشر شده است.
- داوریِ مرحلۀ نهایی «جشنوارۀ داستان کوتاه آوانگارد حیرت» برعهدۀ راهیافتگان مرحلۀ نهاییِ جشنوارۀ «تحلیل و نقد داستان کوتاه و رمان فارسی حیرت» همین دورۀ سمپوزیوم است. داستانکوتاههای منتخب نهایی، به استناد مقالات تحلیلی و استدلالیِ ایشان انتخاب خواهند شد.
- انتخاب تحلیلگران و منتقدهای برگزیدۀ نهاییِ این جشنواره براساس متن هر دو مقاله (مقالۀ مرحلۀ اول و مقالۀ نوشته شده در ارتباط با اثر برگزیدۀ وی بر مبنای مفهوم هنر آوانگارد) صورت خواهد گرفت.
- متن آثار برگزیدگان نهاییِ سمپوزیوم در کتاب سال حیرت و همزمان با اختتامیه منتشر خواهد شد.
- اسامی آثار راهیافته به مرحلۀ نهایی در لیستهای زیر، به ترتیب حروف الفبا است.
بخش رقابتی ۱:
- آثار راهیافته به مرحلۀ نهایی دهمین جشنوارۀ داستان کوتاه آوانگارد حیرت
- از جنس سلبی
- اصالت پایداری ثانوی
- اینجا قاتل ندارد
- پیشنویس داستانی که هرگز نوشته نشد
- تاببازی را تاب میآوری؟
- تکلیف درس روانسنجی به پیوست خدمتتان ارسال میگردد
- جایزهبگیر
- جایی پایینتر از محل تخمریزی ماهیها
- خون بود
- داستان استیلا
- راهنمایی بر سقوط یک امپراطوری
- ژاکت سبز و پیشانیِ سرخ
- سربریده راه رفتن
- سفر پیدایش
- سوزنمنگنه سایز دو
- شبِ گربه
- فاقد عنوان (عنوان داستان نوشتاری است غیرزبانی)
- قتل در قطار
- گلوله یا صحنههایی درمیان سخنان یک کلۀ خراب
- لزج بدبو
- مرا ببوس
- مسخ ناتمام
- هیزمشکن یا پیکرتراش
- یک و هزار، تو
بخش رقابتی ۲:
- تحلیلگران و منتقدهای راهیافته به مرحلۀ نهایی پنجمین جشنوارۀ تحلیل و نقد داستان کوتاه و رمان فارسی حیرت
- احسان دهقان – ارتباط شخصیت راوی درونی و درجۀ اعتماد روایت و نسبت گسترۀ کانونی راوی به پرسپکتیو روایی در رمان “میراث” اثر سمیه برازجانی – شیراز
- خالو خالد – بههرحال هرکسی ایدۀ خودش را دارد، تحلیلی بر داستانکوتاه “شاید اینجا یک نفر زندگی میکند” اثر محدثه طلوع – فیروزآباد
- سارا عمرانی – بررسی چگونگیِ سرایت عاطفی ازطریق خویشاوندی رنگها و شکلها در داستانکوتاه “اشکبوس” اثر رضا قلیپور – شیراز
- سپیده نوری – داستان آوانگارد؛ رویکرد سلبی در مضمون و رویکرد ایجابی در فرم در داستانکوتاه “سوزن” اثر بهمن فرسی – ماداگاسکار
- صفورا سلمانیان – تحلیل داستان “ضحاک+پاورقی” اثر محمد گودرزی دهریزی و امیرحسین زنجانبر، براساس رویکرد آوانگارد – اصفهان
- علی نوروزی – دوخت تزئینی روی زیپ؛ تحلیلی بر همنشینی ژانر آموزشی و داستانی در روایت “ضمیر دومشخص مفرد” اثر غزاله سبوکی – شیراز
- علیرضا فارسیمدان – نظام مکان و نظام زمان و مسئلۀ فلشبک در داستانکوتاه “سه قطره خون” اثر صادق هدایت – شیراز
- غزاله سبوکی – بررسی کارکرد هژمونیهای قدرت در روند شخصیتپردازی/موقعیتپردازی داستانکوتاه “آشغالدونی” اثر غلامحسین ساعدی – شیراز
- فرنوش حسینپور – موتیف و مسئلۀ گسترش معنا در داستانکوتاه “حفرهها” اثر مجید خادم – شیراز
- محدثه طلوع – وهم واقعیتهای چندگانۀ روایت “سه قطره خون” اثر صادق هدایت – فیروزآباد
- محمد نظری – مقدمه بر خواندن “بوف کور” اثر صادق هدایت – کرمانشاه
- محمد خالوندی – مقدمه بر خواندن “بوف کور” اثر صادق هدایت – کرمانشاه
- مریم بهادری – کارکرد موقعیت طوفانی در داستانکوتاه “چرا دریا طوفانی شده بود؟” اثر صادق چوبک – شیراز
- میلاد قنبری – بازی مجاورت و همنشینی در دکتربازی، تحلیلی بر داستانکوتاه “دکتربازی با فولخنثیوها” اثر مجید خادم – شیراز
- هدیهسادات میرمرتضوی – تحلیل شخصیت خسرو در رمان “شازده احتجاب” اثر هوشنگ گلشیری با تکیه بر نظریۀ درمان وجودی اروین یالوم – شیراز
بخش غیررقابتی ۱:
- آثار برگزیدۀ نهایی برای حضور در اولین نمایشگاه آثار ادبیات داستانی آزاد حیرت
- بار دیگر، مردی که دوست میدارم – سپیده نوری – ماداگاسکار
- برشهایی از واقعیت پرخطوخش (فصل ششم) – سمیه مظلوم – شیراز
- جهنم اگر خواهری باکره داشته باشد، همینجا – حدیث اسماعیلخانی – شیراز
- دانشنامه حاشیههای سفید یا خاکستری – علی آریافرد – شیراز
- سکانسهایی یک لنگ در هوا میان داخلی و خارجی – سمیه مظلوم و رضا قلیپور – شیراز
- فاطمه فاطمه است – سارا عمرانی – شیراز
- مُناطیق جنگی – مونا دلاوری – شیراز
بخش غیررقابتی ۲:
- نظریات مطرحشده در اولین همایش نظریههای نوین در ادبیات داستانی معاصر حیرت
- درآمدی بر نظریۀ نظامهای ساختاریِ روایت – مجید خادم
- تبیینی بر انسجام روایی در متون داستانی – مریم بهادری
دبیرخانۀ دهمین سمپوزیوم دوسالانۀ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران – پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر حیرت