🟣 اعلام نتایج و ارائهٔ گزارش نهایی نخستین دورۀ بینال ملی مجسمهسازی آوانگارد حیرت
فراخوان بینال مجسمهسازی آوانگارد حیرت در زمستان ۱۴۰۳ بهصورت سراسری منتشر شد. این بینال صرفا مختص آثار آوانگارد بوده است. در فراخوان، مقالات و کتابهای مرجعِ تبیین مفهوم آوانگارد در منظر این بینال معرفی شدند.
در مرحلهٔ انتخاب، از میان آثار ارسالشده (عکس و فیلم و مشخصات آثار) مواردی که تحت هیچ مشخصه یا تاویلی از مفهوم آوانگارد قرار نگرفتند، از بخش رقابت کنار گذاشته شدند.
عدم مطالعهٔ منابع اعلامشده در فراخوان توسط بسیاری از شرکتکنندگان مشهود بود. همچنین بسیاری از آثار به همراه توضیحاتی افزون بر مشخصات، در مورد اثر یا هنرمند ارسال شده بودند. ارائهٔ هرگونه توضیح در مورد اثر یا هنرمند، توسط هیئت انتخاب در این مرحله بهعنوان امتیازی منفی برای اثر محسوب شد.
مرحلهٔ انتخاب، در دو گام و توسط هیئت علمیِ پژوهشکدهٔ فرهنگ و هنر معاصر حیرت صورت گرفت.
آثار نهایی واردشده به مرحلهٔ اصلیِ نمایشگاه و داوریِ بینال در تیرماه ۱۴۰۴ به شرح زیر اعلام شدند:
(به ترتیب حروف الفبا)
از گور برخاسته – پانیذ مرادینژاد – مشهد
او.سی.دی – مهدیس سیرجانی – نیشابور
بدون عنوان – پری شاهیوندی – تهران
بینام – حامد قجرپور – شیراز
پرِ کاه – بابک بهاری – تهران
توسکا – نگارین محمدی – اهواز
خفجا – رایان قائینی یحییآبادی و سیاوش پورعباس – تهران
خفرنج – رایان قائینی یحییآبادی و سیاوش پورعباس – تهران
خودانگاری – محمدمهدی بغدادی – تهران
سر باز – مجید شریف – تهران
سطل – مونا دلاوری – شیراز
دماغ و شنل – فاطمه کوماس – خرمآباد
کجدارگی – پانیذ برنا – تهران
یکی بود، یکی نبود – احسان دهقان – شیراز
تمامیِ این آثار در نسبت و مقایسه با مجموع آثار شرکتکرده در بینال، وجوهی از جنبههای پیچیده و گوناگون هنر آوانگارد را در خود داشتند.
به تمامیِ هنرمندان برگزیدهٔ مرحلهٔ نهایی، در مراسم اختتامیه، دیپلم افتخار بینال مجسمهسازی آوانگارد حیرت اهدا شد.
نمایشگاه آثار نهایی در تاریخ ۳۱شهریورماه ۱۴۰۴ در نگارخانهٔ سروناز شیراز افتتاح شد و اعضای ۱۲ نفرهٔ تیم منتقدین و تحلیلگران و پژوهشگران داوریکنندهٔ آثار، در مواجههٔ مستقیم، انتخاب خود برای نگارش تحلیل، نقد یا پژوهش تخصصی را اعلام کردند.
داوری نهایی آثار براساس نظر این تیم صورت گرفت و از میان آثار نهایی، چهار مجسمهٔ “او.سی.دی” اثر مهدیس سیرجانی و “سر باز” اثر مجید شریف و “دماغ و شنل” اثر فاطمه کوماس و “خفجا” اثر رایان قائینی و سیاوش پورعباس، بیشترین توجه ایشان را به خود جلب کرد
و
تندیس بینال به خانم “مهدیس سیرجانی” برای خلق اثر “او.سی.دی” اهدا شد.
البته هر یک از دیگرآثار نیز بهصورت جداگانه، توجه طیف متفاوت و متنوعی از جمع بزرگ و پرشمارِ مخاطبین، هنردوستان، هنرمندان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه را به خود جلب کرد.
تیم تحلیلگران و منتقدین و پژوهشگران نخستین دورهٔ بینال مجسمهسازی آوانگارد حیرت(به ترتیب حروف الفبا):
الهام فردویی
دانیال عماری
سارا عمرانی
ساناز قنبری
ساناز نجفی
سپیده نوری
شورش عابد
علی نوروزی
علیرضا فارسیمدان
غزاله سبوکی
مجید خادم
یونس گوکه
نظرات و تحلیلها و پژوهشهای این عزیزان در مورد آثار برگزیدهٔ بینال حیرت و هنر آوانگارد، طی یک سال آتی و بهصورت ماهانه ازطریق سایت رسمی پژوهشکدهٔ حیرت و فصلنامهٔ تخصصی ادبیات و هنر معاصر “داستان شیراز” منتشر خواهد شد.
این مقالات و گفتوگوهای تخصصیِ مستمر حول آثار نهایی، مهمترین هدف و نتیجهٔ نخستین دورهٔ بینال مجسمهسازی آوانگارد حیرت خواهد بود.
از تمامی هنرمندانی که با عشق به فرهنگ و هنر معاصر ایران، آثار ارزشمند خود را در این بینال شرکت دادند، متشکریم.
همچنین هیئت علمی پژوهشکدهٔ فرهنگ و هنر معاصر حیرت و آقای نجفی مدیر آکادمی هنر و ادبیات حیرت که در مراحل مختلف برگزاری، یار و همراه ما بودند، تشکر میکنیم و یادآور میشویم که برگزاری این رویداد، بی یاری ایشان امکانپذیر نبود؛ همچنین بدون یاری و همکاری خانم خالدی، مدیر نگارخانهٔ سروناز و خانم زردان و آقای دوران و آقای استادآقا از همکاران و دوستان همین مجموعهٔ فرهنگی، آقای ستایش، مدیر خانهٔ هنر ستایش شیراز، آقای قجرپور و آقای بهاری از هنرمندان مجسمهساز حاضر در بینال که پس از برگزیدهشدن اثرشان نقش ویژهای در برگزاری نمایشگاه نهایی آثار داشتند، آقای حسنپور و آقای دهقان و آقای ضیائی و خانم دهقان از مدیران فرهنگی دلسوز و دغدغهمندِ استان فارس و شیراز، خانم ندا زمانی حامی همیشگیِ مجموعهٔ فرهنگیهنری حیرت، آقای شبانی مدیر مجموعهٔ بیرونبر نمونهٔ ابریشمی، آقای اسدی مدیر فروشگاه کامپیوتر ایرانیان، آقای علی آریافرد مشاور و مجری سمعی و بصری مجموعهٔ حیرت و همکارانمان در تیم اجرایی، خانمها و آقایان غزاله سبوکی، فاطمه رفیعی، مینا جعفری، سمیه مظلوم، مهدی کلانتریفرد، حسن کسایی، الهه ظفرکیا، امیدرضا کشاورز، الهام فردویی و احسان دهقان.
از تیم تحلیلگران و منتقدین و پژوهشگرانِ داورِ این بینال نیز نهایت سپاس را داریم که بی هیچ چشمداشت و با علاقهای تحسینبرانگیز، همراهمان بودند و هستند.
به امید همراهی جمع بزرگتری از هنرمندان و هنردوستان در دورهٔ دوم این بینال.
مجید خادم – دبیر نخستین دورهٔ بینال ملی مجسمهسازی آوانگارد حیرت