مدرسه داستان نویسی حیرت

اسامیِ آثار راه‌یافته به مرحلۀ نهایی دهمین سمپوزیوم دوسالانۀ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران – پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر معاصر حیرت

 

  • به دلیل اهمیت پنهان‌ماندنِ نام هنرمندان در بخش رقابتی 1 (جشنوارۀ داستان کوتاه آوانگارد حیرت) تا پایان داوریِ نهایی، تنها اسم آثار راه‌یافته منتشر شده است.
  • داوریِ مرحلۀ نهایی «جشنوارۀ داستان کوتاه آوانگارد حیرت» برعهدۀ راه‌یافتگان مرحلۀ نهاییِ جشنوارۀ «تحلیل و نقد داستان کوتاه و رمان فارسی حیرت» همین دورۀ سمپوزیوم است. داستان‌کوتاه‌های منتخب نهایی، به استناد مقالات تحلیلی و استدلالیِ ایشان انتخاب خواهند شد.
  • انتخاب تحلیلگران و منتقد‌های برگزیدۀ نهاییِ این جشنواره براساس متن هر دو مقاله (مقالۀ مرحلۀ اول و مقالۀ نوشته شده در ارتباط با اثر برگزیدۀ وی بر مبنای مفهوم هنر آوانگارد) صورت خواهد گرفت.
  • متن آثار برگزیدگان نهاییِ سمپوزیوم در کتاب سال حیرت و هم‌زمان با اختتامیه منتشر خواهد شد.
  • اسامی آثار راه‌یافته به مرحلۀ نهایی در لیست‌های‌ زیر، به ترتیب حروف الفبا است.

 

بخش رقابتی ۱:

  • آثار راه‌یافته به مرحلۀ نهایی دهمین جشنوارۀ داستان کوتاه آوانگارد حیرت
    • از جنس سلبی
    • اصالت پایداری ثانوی
    • اینجا قاتل ندارد
    • پیش‌نویس داستانی که هرگز نوشته نشد
    • تاب‌بازی را تاب می‌آوری؟
    • تکلیف درس روان‌سنجی به پیوست خدمتتان ارسال می‌گردد
    • جایزه‌بگیر
    • جایی پایین‌تر از محل تخم‌ریزی ماهی‌ها
    • خون بود
    • داستان استیلا
    • راهنمایی بر سقوط یک امپراطوری
    • ژاکت سبز و پیشانیِ سرخ
    • سربریده راه‌ رفتن
    • سفر پیدایش
    • سوزن‌منگنه سایز دو
    • شبِ گربه
    • فاقد عنوان (عنوان داستان نوشتاری است غیرزبانی)
    • قتل در قطار
    • گلوله یا صحنه‌هایی درمیان سخنان یک کلۀ خراب
    • لزج بدبو
    • مرا ببوس
    • مسخ ناتمام
    • هیزم‌شکن یا پیکرتراش
    • یک و هزار، تو

 

بخش رقابتی ۲:

  • تحلیلگران و منتقدهای راه‌یافته به مرحلۀ نهایی پنجمین جشنوارۀ تحلیل و نقد داستان کوتاه و رمان فارسی حیرت
    • احسان دهقان – ارتباط شخصیت راوی درونی و درجۀ اعتماد روایت و نسبت گسترۀ کانونی راوی به پرسپکتیو روایی در رمان “میراث” اثر سمیه برازجانی – شیراز
    • خالو خالد – به‌هرحال هرکسی ایدۀ خودش را دارد، تحلیلی بر داستان‌کوتاه “شاید اینجا یک نفر زندگی می‌کند” اثر محدثه طلوع – فیروزآباد
    • سارا عمرانی – بررسی چگونگیِ سرایت عاطفی ازطریق خویشاوندی رنگ‌ها و شکل‌ها در داستان‌کوتاه “اشکبوس” اثر رضا قلی‌پور – شیراز
    • سپیده نوری – داستان آوانگارد؛ رویکرد سلبی در مضمون و رویکرد ایجابی در فرم در داستان‌کوتاه “سوزن” اثر بهمن فرسی – ماداگاسکار
    • صفورا سلمانیان – تحلیل داستان “ضحاک+پاورقی” اثر محمد گودرزی دهریزی و امیرحسین زنجانبر، براساس رویکرد آوانگارد – اصفهان
    • علی نوروزی – دوخت تزئینی روی زیپ؛ تحلیلی بر همنشینی ژانر آموزشی و داستانی در روایت “ضمیر دوم‌شخص مفرد” اثر غزاله سبوکی – شیراز
    • علی‌رضا فارسی‌مدان – نظام مکان و نظام زمان و مسئلۀ فلش‌بک در داستان‌کوتاه “سه قطره خون” اثر صادق هدایت – شیراز
    • غزاله سبوکی – بررسی کارکرد هژمونی‌های قدرت در روند شخصیت‌پردازی/موقعیت‌پردازی داستان‌کوتاه “آشغالدونی” اثر غلامحسین ساعدی – شیراز
    • فرنوش حسین‌پور – موتیف و مسئلۀ گسترش معنا در داستان‌کوتاه “حفره‌ها” اثر مجید خادم – شیراز
    • محدثه طلوع – وهم واقعیت‌های چندگانۀ روایت “سه قطره خون” اثر صادق هدایت – فیروزآباد
    • محمد نظری – مقدمه بر خواندن “بوف کور” اثر صادق هدایت – کرمانشاه
    • محمد خالوندی – مقدمه بر خواندن “بوف کور” اثر صادق هدایت – کرمانشاه
    • مریم بهادری – کارکرد موقعیت طوفانی در داستان‌کوتاه “چرا دریا طوفانی شده بود؟” اثر صادق چوبک – شیراز
    • میلاد قنبری – بازی مجاورت و هم‌نشینی در دکتربازی، تحلیلی بر داستان‌کوتاه “دکتربازی با فولخنثیوها” اثر مجید خادم – شیراز
    • هدیه‌سادات میرمرتضوی – تحلیل شخصیت خسرو در رمان “شازده احتجاب” اثر هوشنگ گلشیری با تکیه بر نظریۀ درمان وجودی اروین یالوم – شیراز

 

بخش غیررقابتی ۱:

  • آثار برگزیدۀ نهایی برای حضور در اولین نمایشگاه آثار ادبیات داستانی آزاد حیرت
  • بار دیگر، مردی که دوست می‌دارم – سپیده نوری – ماداگاسکار
  • برش‌هایی از واقعیت‌ پرخط‌وخش (فصل ششم) – سمیه مظلوم – شیراز
  • جهنم اگر خواهری باکره داشته باشد، همینجا – حدیث اسماعیل‌خانی – شیراز
  • دانش‌نامه حاشیه‌های سفید یا خاکستری – علی آریافرد – شیراز
  • سکانس‌هایی یک لنگ در هوا میان داخلی و خارجی – سمیه مظلوم و رضا قلی‌پور – شیراز
  • فاطمه فاطمه است – سارا عمرانی – شیراز
  • مُناطیق جنگی – مونا دلاوری – شیراز

 

بخش غیررقابتی ۲:

  • نظریات مطرح‌شده در اولین همایش نظریه‌های نوین در ادبیات داستانی معاصر حیرت
  • ‌درآمدی بر نظریۀ نظام‌های ساختاریِ روایت – مجید خادم
  • تبیینی بر انسجام روایی در متون داستانی – مریم بهادری

 

دبیرخانۀ دهمین سمپوزیوم دوسالانۀ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران – پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر حیرت