حیرت به من یاد داد چطور پدیدهها رو جور دیگهای ببینم و به مفاهیم طور دیگهای فکر کنم. با حضور در هر کارگاهی این سوال به ذهنم میرسید که مگه بهتر از این هم میشه؟ ولی انگار بهتر از بهتر شدن از ارکان حیرته…
حیرت برای من شبیه معجزه بوده و هست. چرا؟ چون حتی توی رویا هم نمیدیدم مدرسهای وجود داشته باشه که بهت یاد بدن چطوری به عنوان هنر، داستان بنویسی. آره میدونستم مثلا همینگوی داستاننویسی رو پیش گرترود استاین یاد گرفته یا… ولی گمان میکردم داستاننویسی امری ذاتیه که یادگیری به کمکش میاد وهمۀ داستاننویسا نظرکرده هستن و برای داستان نوشتن باید داستاننویس به دنیا بیای و مدام در معرض الهام و شهود غیبی قرار بگیری. ولی حیرت همۀ این معادلات ذهنی من رو بههم ریخت. نه اینکه حیرت داستاننویسی رو پیشپاافتاده و راحت جلوه بده؛ حیرت برای کسایی که میخوان داستان نویس بشن راه صعب و مسیر بلندی طراحی کرده. مقصدی که برای رسیدن بهش باید منضبط، سختکوش، درستپیمان و بسیار صبور باشی. طریق حیرت جز این نیست: نظم، آموختن، آموختن و آموختن. با یه برنامۀ منظم، جهان تغییر میکنه. همهچیز تغییر میکنه…
حیرت به من یاد داد چطور بیشتر، بسیار بیشتر از پیش، وقتی شروع به خواندن میکنم، حظ و کیف ادبی ببرم. حیرت به من یاد داد چطور پدیدهها رو جور دیگهای ببینم و به مفاهیم طور دیگهای فکر کنم. با حضور در هر کارگاهی این سوال به ذهنم میرسید که مگه بهتر از این هم میشه؟ ولی انگار بهتر از بهتر شدن از ارکان حیرته.
تنها حسرت من اینه که چرا زودتر با حیرت آشنا نشدم. حیرت برای من محل خستگیدرکردنه. جای زندگی رو لمس و احساس کردن. حیرت پر از معلمای شریف، توانا و کاربلدی هست که بی کوچکترین چشمداشتی، به هنر و ادبیات عشق می ورزن. حیرت قشنگترین اتفاق زندگی منه.
فروغ بصیری
هنرجوی سطح متوسط داستاننویسی حیرت
حیرت به من یاد داد چطور پدیدهها رو جور دیگهای ببینم و به مفاهیم طور دیگهای فکر کنم. با حضور در هر کارگاهی این سوال به ذهنم میرسید که مگه بهتر از این هم میشه؟ ولی انگار بهتر از بهتر شدن از ارکان حیرته…
حیرت برای من شبیه معجزه بوده و هست. چرا؟ چون حتی توی رویا هم نمیدیدم مدرسهای وجود داشته باشه که بهت یاد بدن چطوری به عنوان هنر، داستان بنویسی. آره میدونستم مثلا همینگوی داستاننویسی رو پیش گرترود استاین یاد گرفته یا… ولی گمان میکردم داستاننویسی امری ذاتیه که یادگیری به کمکش میاد وهمۀ داستاننویسا نظرکرده هستن و برای داستان نوشتن باید داستاننویس به دنیا بیای و مدام در معرض الهام و شهود غیبی قرار بگیری. ولی حیرت همۀ این معادلات ذهنی من رو بههم ریخت. نه اینکه حیرت داستاننویسی رو پیشپاافتاده و راحت جلوه بده؛ حیرت برای کسایی که میخوان داستان نویس بشن راه صعب و مسیر بلندی طراحی کرده. مقصدی که برای رسیدن بهش باید منضبط، سختکوش، درستپیمان و بسیار صبور باشی. طریق حیرت جز این نیست: نظم، آموختن، آموختن و آموختن. با یه برنامۀ منظم، جهان تغییر میکنه. همهچیز تغییر میکنه…
حیرت به من یاد داد چطور بیشتر، بسیار بیشتر از پیش، وقتی شروع به خواندن میکنم، حظ و کیف ادبی ببرم. حیرت به من یاد داد چطور پدیدهها رو جور دیگهای ببینم و به مفاهیم طور دیگهای فکر کنم. با حضور در هر کارگاهی این سوال به ذهنم میرسید که مگه بهتر از این هم میشه؟ ولی انگار بهتر از بهتر شدن از ارکان حیرته.
تنها حسرت من اینه که چرا زودتر با حیرت آشنا نشدم. حیرت برای من محل خستگیدرکردنه. جای زندگی رو لمس و احساس کردن. حیرت پر از معلمای شریف، توانا و کاربلدی هست که بی کوچکترین چشمداشتی، به هنر و ادبیات عشق می ورزن. حیرت قشنگترین اتفاق زندگی منه.
دورهها و دروس
دورۀ جامع هنر مجسمهسازی
دوره جامع داستان نویسی(ادبیات داستانی-فیلمنامه-نمایشنامه) سطح پایه
دوره جامع داستان نویسی(ادبیات داستانی-فیلمنامه-نمایشنامه) سطح متوسط
دوره جامع داستان نویسی(ادبیات داستانی-فیلمنامه-نمایشنامه) سطح عالی
دورۀ جامع نویسندگیِ خلاق ویژۀ نوجوانان (هنرجویان ۱۲ تا ۱۷ ساله)
دورۀ جامع سوادِ تحلیلی هنر (برای هنرجویان و دانشجویان تمامیِ رشتههای هنری)
دورۀ جامع تحلیل و نقد و پژوهشهای ادبی هنری
دورۀ جامع فکرپروری و نویسندگی ویژۀ کودکان ۷ تا ۱۲ساله
اخبار و فراخوانها
اعلام نتایج مرحلهٔ دوم دهمین سمپوزیوم دوسالانهٔ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران
اعلام نتایج و ارائهٔ گزارش نهایی نخستین دورۀ بینال ملی مجسمهسازی آوانگارد حیرت
اطلاعیهٔ شمارهٔ ۱ دهمین سمپوزیوم دوسالانهٔ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران
مجموعهداستان “حیرت نوجوانان ۱ – گزیدهای از آثار داستاننویسان نوجوان” بهکوشش محمدعلی نجفی و غزاله سبوکی منتشر شد.
فارغالتحصیلیِ ۵۸ هنرجو از سطوح آموزشی پایه و متوسط و عالی از دورۀ جامع داستاننویسی آکادمی هنر و ادبیات حیرت در تابستان ۱۴۰۴
آغاز ثبت نام مسترکلاس آموزشی «مبانی انتقادیِ کمپوزیسیون»
فراخوان نخستین بینال ملی مجسمهسازی آوانگارد حیرت
فراخوان دهمین سمپوزیوم دوسالانۀ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران
فارغالتحصیلی ۱۲ هنرجو از دورۀ جامع داستاننویسی آکادمیِ ادبیات و هنر حیرت درپایان پاییز سال ۱۴۰۳
آکادمی ادبیات و هنر حیرت برای ترم زمستان ۱۴۰۳ هنرجو میپذیرد
کتابهای منتشر شده
مجموعهداستان “رومانتیغ”
مجموعهداستان “چیزی برای فروش” اثر پری شاهیوندی
داستان و تحلیل داستان ۱ (۸ تحلیل از دو داستان) به کوشش سمیه برازجانی
مجموعهداستان “آینۀ تمامقد” اثر روحانگیز مهرافشا
رمان “کدامین گِل به غم بسرشتهتر” اثر مجید خادم
مجموعهداستان “تعلیق سرخ” اثر وحیده موسوی
حیرت سوم(گزیدهای از آثار نسلِ نو داستاننویسان فارس)
مجموعهداستان “خبری از لکههای نور نیست” اثر غزاله سبوکی
مجموعهداستان “آموزش گامبهگام بدهکارشدن” اثر یاسر قاسمی
رمان “کارکشته – روزگار دودکیِ آقای پیاز” اثر محمدسعید احمدزاده
مقالات آموزشی
آموزش نویسندگی خلاق، از داستان کوتاه و رمان تا زندگینامه
موضوع برای داستان نویسی، نوشتن داستان کوتاه و رمان را از کجا شروع کنیم؟