مدام میخواندم، مینوشتم اما جمعی کوچک میخواستم که پُشتگرمی باشد یا پاتوقی که نویسندگی بی آن ممکن نبود…
مدام میخواندم، مینوشتم اما جمعی کوچک میخواستم که پُشتگرمی باشد یا پاتوقی که نویسندگی بی آن ممکن نبود. قلبم مفقودهای میخواست. اوانِ جوانی دنبالِ مفقوده میگشتم وَ نمییافتم. میپرسیدم اما کممحلّیم میکردند. کسانی که جِد نمیگیرند، دودِ چراغی را وَ کاغذی که کلمهکلمه زاده شده. آوخ که نمیفهمند همین ناقابل رمقِ جان را میبَرد. فقط دهقانان زحمت کش نمیشوند یا مرزبانانِ استانهای دور. انگار نویسندگان، گمنامتر بودهاند و اگر بیپاتوق ماندهاند، سرِ طاقچهای دستهنوشتۀشان خاک میخورَد وَ عاقبت نابهخیر. بپاییم تا نویسندهای عاقبت نابهخیر نباشیم. مشقّتی کشیدهاند وَ محفلی پی افکندهاند.
ای تازهکاران، بلکه کهنهکاران، راهتان را طرفِ انوری اندازید. کوچۀ یک – جنبِ عودفروشی- روبهروی نانوایی. اگر لنگ ماندید، یحتمل فرهنگیِ بازنشستهای با دوسه نانِ بینایلون میگذرد وَ قبالِ پرسِوجویی درِ حیرت را نشانتان میدهد.
سیروس صفایی
فارغالتحصیل سال 1401 داستاننویسی حیرت
مدام میخواندم، مینوشتم اما جمعی کوچک میخواستم که پُشتگرمی باشد یا پاتوقی که نویسندگی بی آن ممکن نبود…
مدام میخواندم، مینوشتم اما جمعی کوچک میخواستم که پُشتگرمی باشد یا پاتوقی که نویسندگی بی آن ممکن نبود. قلبم مفقودهای میخواست. اوانِ جوانی دنبالِ مفقوده میگشتم وَ نمییافتم. میپرسیدم اما کممحلّیم میکردند. کسانی که جِد نمیگیرند، دودِ چراغی را وَ کاغذی که کلمهکلمه زاده شده. آوخ که نمیفهمند همین ناقابل رمقِ جان را میبَرد. فقط دهقانان زحمت کش نمیشوند یا مرزبانانِ استانهای دور. انگار نویسندگان، گمنامتر بودهاند و اگر بیپاتوق ماندهاند، سرِ طاقچهای دستهنوشتۀشان خاک میخورَد وَ عاقبت نابهخیر. بپاییم تا نویسندهای عاقبت نابهخیر نباشیم. مشقّتی کشیدهاند وَ محفلی پی افکندهاند.
ای تازهکاران، بلکه کهنهکاران، راهتان را طرفِ انوری اندازید. کوچۀ یک – جنبِ عودفروشی- روبهروی نانوایی. اگر لنگ ماندید، یحتمل فرهنگیِ بازنشستهای با دوسه نانِ بینایلون میگذرد وَ قبالِ پرسِوجویی درِ حیرت را نشانتان میدهد.
دورهها و دروس
دوره جامع آموزش نویسندگی سطح پایه
دوره جامع آموزش نویسندگی سطح متوسط
دوره جامع آموزش نویسندگی سطح عالی
دورۀ جامع نویسندگیِ خلاق ویژۀ نوجوانان (هنرجویان ۱۲ تا ۱۷ ساله)
دورۀ جامع سوادِ تحلیلی هنر (برای هنرجویان و دانشجویان تمامیِ رشتههای هنری)
دورۀ جامع تحلیل و نقد و پژوهشهای ادبی هنری
دورۀ جامع با نوشتن اندیشیدن – ویژۀ کودکان ۸ تا ۱۲ساله
اخبار و فراخوانها
فراخوان ششمین دورۀ جشنوارۀ ادبی استانی ” داستان شیراز” ویژۀ نوجوانان ۱۱ تا ۱۸ ساله
آکادمی آزاد ادبیات و هنر حیرت برای ترم تابستان ۱۴۰۳ هنرجو میپذیرد.
آکادمی نویسندگی خلاق حیرت «ویژۀ نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ساله» برای ترم تابستان ۱۴۰۳ هنرجو میپذیرد.
رمان “بنبست” اثر مژگان نعمتی منتشر شد.
چاپ دوم مجموعهداستان «چاقوکشی قبل از پخش غیرمستقیم مالاگا-خیخون» اثر شورش عابد منتشر شد.
شمارهٔ نهم سالنامهٔ «داستان خلاقانهٔ سال (حیرت)» منتشر شد.
آکادمی آزاد ادبیات و هنر حیرت برای سومین دورۀ جامع «بنیانهای سواد تحلیلی هنر» هنرجو میپذیرد.
آکادمی آزاد ادبیات و هنر حیرت برای ترم زمستان ۱۴۰۲ هنرجو میپذیرد.
فارغالتحصیلی ۵ هنرجو از دورۀ جامع آکادمی داستاننویسی حیرت و راهیابی ۸ هنرجو به سطوح آموزشی متوسط و عالی درپاییز سال ۱۴۰۲
مجموعهخاطرات “از دویدنها و پندارها” بهکوشش الهام فردویی و لاله پیلتن منتشر شد
کتابهای منتشر شده
مجموعهخاطرات جمعی “از دویدنها و پندارها”
مجموعهداستان “برای ابدیتی بیانتها” اثر محمدسعید احمدزاده
مجموعهداستان “خبری از لکههای نور نیست” اثر غزاله سبوکی
حیرت سوم(گزیدهای از آثار نسلِ نو داستاننویسان فارس)
حیرت اول(گزیدهای از آثار نسلِ نو داستاننویسان فارس)
فهم داستان – مبانیِ پایهایِ تشخیص و تحلیل و کمپوزیسیون – جلد اول اثر مجید خادم
مجموعهداستان “یک شیشه اشک جمع کرده بود” اثر سیروس صفایی
داستان و تحلیل داستان ۱ (۸ تحلیل از دو داستان) به کوشش سمیه برازجانی
مجموعهداستان “اکسون” اثر زهرا سلطانی
حیرت دوم(گزیدهای از آثار نسلِ نو داستاننویسان فارس)
مقالات آموزشی
آموزش نویسندگی خلاق، از داستان کوتاه و رمان تا زندگینامه
موضوع برای داستان نویسی، نوشتن داستان کوتاه و رمان را از کجا شروع کنیم؟