حیرت محل تبدیلشدن آدمها است به چیزی فراتر از فرد. نه ذیل آرمانی که آنها را منحل کند، بلکه ذیل نگاهی که هر فرد را به واسطۀ فردبودنش به رسمیت میشناسند…
بیش از همه این به ذهنم میرسه که ما در دل فرهنگی نفس میکشیم که در اون یاد میگیریم که باید حول افرادی که در مرکز قرار گرفتن، سلسلهمراتبها رو سامان بدیم تا شاید معنا پیدا کنیم. ما یاد میگیریم که از مسیرهای خطکشیشده عبور کنیم. ما اینطور آموزش میبینیم که از خطی که قبل از ما کسانی اون رو کشیدن، بیرون نزنیم. ما رفتهرفته احساس حقارت میکنیم و خلأ ناشی از احساس تحقیر بهدلیلِ هرگز در مرکز نبودنمون رو با خودشیفتگیِ ملالآوری پر میکنیم. خودشیفتگیِ ملالآوری که تا لحظۀ مرگ ما رو همراهی میکنه تا در آخرین پلّۀ تفکر به این سوال برسیم که: آیا در نگاه آدمهایی که لحظۀ مرگم رو به تماشا نشستن، بهقدرکافی خوب به نظر میرسم؟
این بخش کوچکیست از رنجی که میبریم.
اما نقطۀ درخشان امید همواره هست. جایی که بشه در اون به این فکر کرد: ما چگونهآدمهایی هستیم؟ و چرا اینگونهایم؟
حیرت قبل از آنکه مدرسۀ هنر و ادبیات و سینما باشه، جایییه که در اون، این سوال و این فهم نسبت به این اوضاع و این احوال شکل گرفته. و البته برخلاف شکلگرفتنهای دیگری که به “از چاله درآمدن و به چاه افتادن شبیهتر است؛ که مرکزیتهای تازه و سلسلهمراتبهای جدید میسازند و متاثر از فضای فرهنگیمان از حقیقت، ملک طلق میسازن.
در حیرت ولی اوضاع شکل دیگری است.
فراتر از این درک، اینجا محل گردآمدن افرادیه که میدونن فهمیدن کاری است دستهجمعی. البته حیرت جایی که صرفا محل دور هم جمعشدن عدهای هنرمند خوشذوق و خلاق و آگاه باشه هم نیست. حیرت محل تبدیلشدن آدمها است به چیزی فراتر از فرد. نه ذیل آرمانی که آنها را منحل کند، بلکه ذیل نگاهی که هر فرد را به واسطۀ فردبودنش به رسمیت میشناسند.
شقایق صابرشکار
هنرجوی سطح عالی داستاننویسی حیرت
حیرت محل تبدیلشدن آدمها است به چیزی فراتر از فرد. نه ذیل آرمانی که آنها را منحل کند، بلکه ذیل نگاهی که هر فرد را به واسطۀ فردبودنش به رسمیت میشناسند…
بیش از همه این به ذهنم میرسه که ما در دل فرهنگی نفس میکشیم که در اون یاد میگیریم که باید حول افرادی که در مرکز قرار گرفتن، سلسلهمراتبها رو سامان بدیم تا شاید معنا پیدا کنیم. ما یاد میگیریم که از مسیرهای خطکشیشده عبور کنیم. ما اینطور آموزش میبینیم که از خطی که قبل از ما کسانی اون رو کشیدن، بیرون نزنیم. ما رفتهرفته احساس حقارت میکنیم و خلأ ناشی از احساس تحقیر بهدلیلِ هرگز در مرکز نبودنمون رو با خودشیفتگیِ ملالآوری پر میکنیم. خودشیفتگیِ ملالآوری که تا لحظۀ مرگ ما رو همراهی میکنه تا در آخرین پلّۀ تفکر به این سوال برسیم که: آیا در نگاه آدمهایی که لحظۀ مرگم رو به تماشا نشستن، بهقدرکافی خوب به نظر میرسم؟
این بخش کوچکیست از رنجی که میبریم.
اما نقطۀ درخشان امید همواره هست. جایی که بشه در اون به این فکر کرد: ما چگونهآدمهایی هستیم؟ و چرا اینگونهایم؟
حیرت قبل از آنکه مدرسۀ هنر و ادبیات و سینما باشه، جایییه که در اون، این سوال و این فهم نسبت به این اوضاع و این احوال شکل گرفته. و البته برخلاف شکلگرفتنهای دیگری که به “از چاله درآمدن و به چاه افتادن شبیهتر است؛ که مرکزیتهای تازه و سلسلهمراتبهای جدید میسازند و متاثر از فضای فرهنگیمان از حقیقت، ملک طلق میسازن.
در حیرت ولی اوضاع شکل دیگری است.
فراتر از این درک، اینجا محل گردآمدن افرادیه که میدونن فهمیدن کاری است دستهجمعی. البته حیرت جایی که صرفا محل دور هم جمعشدن عدهای هنرمند خوشذوق و خلاق و آگاه باشه هم نیست. حیرت محل تبدیلشدن آدمها است به چیزی فراتر از فرد. نه ذیل آرمانی که آنها را منحل کند، بلکه ذیل نگاهی که هر فرد را به واسطۀ فردبودنش به رسمیت میشناسند.
دورهها و دروس
دورۀ جامع هنر مجسمهسازی
دوره جامع داستان نویسی(ادبیات داستانی-فیلمنامه-نمایشنامه) سطح پایه
دوره جامع داستان نویسی(ادبیات داستانی-فیلمنامه-نمایشنامه) سطح متوسط
دوره جامع داستان نویسی(ادبیات داستانی-فیلمنامه-نمایشنامه) سطح عالی
دورۀ جامع نویسندگیِ خلاق ویژۀ نوجوانان (هنرجویان ۱۲ تا ۱۷ ساله)
دورۀ جامع سوادِ تحلیلی هنر (برای هنرجویان و دانشجویان تمامیِ رشتههای هنری)
دورۀ جامع تحلیل و نقد و پژوهشهای ادبی هنری
دورۀ جامع فکرپروری و نویسندگی ویژۀ کودکان ۷ تا ۱۲ساله
اخبار و فراخوانها
اعلام نتایج مرحلهٔ دوم دهمین سمپوزیوم دوسالانهٔ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران
اعلام نتایج و ارائهٔ گزارش نهایی نخستین دورۀ بینال ملی مجسمهسازی آوانگارد حیرت
اطلاعیهٔ شمارهٔ ۱ دهمین سمپوزیوم دوسالانهٔ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران
مجموعهداستان “حیرت نوجوانان ۱ – گزیدهای از آثار داستاننویسان نوجوان” بهکوشش محمدعلی نجفی و غزاله سبوکی منتشر شد.
فارغالتحصیلیِ ۵۸ هنرجو از سطوح آموزشی پایه و متوسط و عالی از دورۀ جامع داستاننویسی آکادمی هنر و ادبیات حیرت در تابستان ۱۴۰۴
آغاز ثبت نام مسترکلاس آموزشی «مبانی انتقادیِ کمپوزیسیون»
فراخوان نخستین بینال ملی مجسمهسازی آوانگارد حیرت
فراخوان دهمین سمپوزیوم دوسالانۀ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران
فارغالتحصیلی ۱۲ هنرجو از دورۀ جامع داستاننویسی آکادمیِ ادبیات و هنر حیرت درپایان پاییز سال ۱۴۰۳
آکادمی ادبیات و هنر حیرت برای ترم زمستان ۱۴۰۳ هنرجو میپذیرد
کتابهای منتشر شده
فهم داستان – درآمدی بر روش تجزیه و تحلیل داستان در متون نوشتاری و سینمایی «کتاب اول: مبانیِ پایهایِ تشخیص و تحلیل و کمپوزیسیون» جلد دوم اثر مجید خادم
مجموعهداستان “چاقوکشی قبل از پخش غیرمستقیم مالاگا-خیخون” اثر شورش عابد
حیرت دوم(گزیدهای از آثار نسلِ نو داستاننویسان فارس)
مجموعهداستان “اکسون” اثر زهرا سلطانی
مجموعهداستان “خبری از لکههای نور نیست” اثر غزاله سبوکی
داستان و تحلیل داستان ۱ (۸ تحلیل از دو داستان) به کوشش سمیه برازجانی
مجموعهداستان “مناطیق جنگی” اثر مجید خادم
مجموعهداستان “برای ابدیتی بیانتها” اثر محمدسعید احمدزاده
داستان کودک “شوت بنفش” اثر هما ایرانپور
مجموعهداستان “اینجا همیشه باد غربی میوزد” اثر الهام فردویی
مقالات آموزشی
آموزش نویسندگی خلاق، از داستان کوتاه و رمان تا زندگینامه
موضوع برای داستان نویسی، نوشتن داستان کوتاه و رمان را از کجا شروع کنیم؟