مدام میخواندم، مینوشتم اما جمعی کوچک میخواستم که پُشتگرمی باشد یا پاتوقی که نویسندگی بی آن ممکن نبود…
مدام میخواندم، مینوشتم اما جمعی کوچک میخواستم که پُشتگرمی باشد یا پاتوقی که نویسندگی بی آن ممکن نبود. قلبم مفقودهای میخواست. اوانِ جوانی دنبالِ مفقوده میگشتم وَ نمییافتم. میپرسیدم اما کممحلّیم میکردند. کسانی که جِد نمیگیرند، دودِ چراغی را وَ کاغذی که کلمهکلمه زاده شده. آوخ که نمیفهمند همین ناقابل رمقِ جان را میبَرد. فقط دهقانان زحمت کش نمیشوند یا مرزبانانِ استانهای دور. انگار نویسندگان، گمنامتر بودهاند و اگر بیپاتوق ماندهاند، سرِ طاقچهای دستهنوشتۀشان خاک میخورَد وَ عاقبت نابهخیر. بپاییم تا نویسندهای عاقبت نابهخیر نباشیم. مشقّتی کشیدهاند وَ محفلی پی افکندهاند.
ای تازهکاران، بلکه کهنهکاران، راهتان را طرفِ انوری اندازید. کوچۀ یک – جنبِ عودفروشی- روبهروی نانوایی. اگر لنگ ماندید، یحتمل فرهنگیِ بازنشستهای با دوسه نانِ بینایلون میگذرد وَ قبالِ پرسِوجویی درِ حیرت را نشانتان میدهد.
سیروس صفایی
فارغالتحصیل سال 1401 داستاننویسی حیرت
مدام میخواندم، مینوشتم اما جمعی کوچک میخواستم که پُشتگرمی باشد یا پاتوقی که نویسندگی بی آن ممکن نبود…
مدام میخواندم، مینوشتم اما جمعی کوچک میخواستم که پُشتگرمی باشد یا پاتوقی که نویسندگی بی آن ممکن نبود. قلبم مفقودهای میخواست. اوانِ جوانی دنبالِ مفقوده میگشتم وَ نمییافتم. میپرسیدم اما کممحلّیم میکردند. کسانی که جِد نمیگیرند، دودِ چراغی را وَ کاغذی که کلمهکلمه زاده شده. آوخ که نمیفهمند همین ناقابل رمقِ جان را میبَرد. فقط دهقانان زحمت کش نمیشوند یا مرزبانانِ استانهای دور. انگار نویسندگان، گمنامتر بودهاند و اگر بیپاتوق ماندهاند، سرِ طاقچهای دستهنوشتۀشان خاک میخورَد وَ عاقبت نابهخیر. بپاییم تا نویسندهای عاقبت نابهخیر نباشیم. مشقّتی کشیدهاند وَ محفلی پی افکندهاند.
ای تازهکاران، بلکه کهنهکاران، راهتان را طرفِ انوری اندازید. کوچۀ یک – جنبِ عودفروشی- روبهروی نانوایی. اگر لنگ ماندید، یحتمل فرهنگیِ بازنشستهای با دوسه نانِ بینایلون میگذرد وَ قبالِ پرسِوجویی درِ حیرت را نشانتان میدهد.
دورهها و دروس
دورۀ جامع هنر مجسمهسازی
دوره جامع داستان نویسی(ادبیات داستانی-فیلمنامه-نمایشنامه) سطح پایه
دوره جامع داستان نویسی(ادبیات داستانی-فیلمنامه-نمایشنامه) سطح متوسط
دوره جامع داستان نویسی(ادبیات داستانی-فیلمنامه-نمایشنامه) سطح عالی
دورۀ جامع نویسندگیِ خلاق ویژۀ نوجوانان (هنرجویان ۱۲ تا ۱۷ ساله)
دورۀ جامع سوادِ تحلیلی هنر (برای هنرجویان و دانشجویان تمامیِ رشتههای هنری)
دورۀ جامع تحلیل و نقد و پژوهشهای ادبی هنری
دورۀ جامع فکرپروری و نویسندگی ویژۀ کودکان ۷ تا ۱۲ساله
اخبار و فراخوانها
اعلام نتایج مرحلهٔ دوم دهمین سمپوزیوم دوسالانهٔ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران
اعلام نتایج و ارائهٔ گزارش نهایی نخستین دورۀ بینال ملی مجسمهسازی آوانگارد حیرت
اطلاعیهٔ شمارهٔ ۱ دهمین سمپوزیوم دوسالانهٔ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران
مجموعهداستان “حیرت نوجوانان ۱ – گزیدهای از آثار داستاننویسان نوجوان” بهکوشش محمدعلی نجفی و غزاله سبوکی منتشر شد.
فارغالتحصیلیِ ۵۸ هنرجو از سطوح آموزشی پایه و متوسط و عالی از دورۀ جامع داستاننویسی آکادمی هنر و ادبیات حیرت در تابستان ۱۴۰۴
آغاز ثبت نام مسترکلاس آموزشی «مبانی انتقادیِ کمپوزیسیون»
فراخوان نخستین بینال ملی مجسمهسازی آوانگارد حیرت
فراخوان دهمین سمپوزیوم دوسالانۀ رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران
فارغالتحصیلی ۱۲ هنرجو از دورۀ جامع داستاننویسی آکادمیِ ادبیات و هنر حیرت درپایان پاییز سال ۱۴۰۳
آکادمی ادبیات و هنر حیرت برای ترم زمستان ۱۴۰۳ هنرجو میپذیرد
کتابهای منتشر شده
مجموعهداستان “خبری از لکههای نور نیست” اثر غزاله سبوکی
مجموعهداستان “اکسون” اثر زهرا سلطانی
رمان “بنبست” اثر مژگان نعمتی
مجموعهداستان “پرواز فیلها برفراز بادها”
مجموعهداستان “از خیابان دوباره شب را آغاز کن ” اثر بهنام شیرالی
مجموعهداستان “مناطیق جنگی” اثر مجید خادم
مجموعهداستان “از فصل شکوفههای گیلاس تا غروبهای جمعه” اثر صدیقه دارابپور
مجموعهخاطرات جمعی “از دویدنها و پندارها”
مجموعهداستان “چشمهسار خواب” اثر سپیده نوری جمالویی
مجموعهداستان “مادرپریشی” اثر نرجس امینی
مقالات آموزشی
آموزش نویسندگی خلاق، از داستان کوتاه و رمان تا زندگینامه
موضوع برای داستان نویسی، نوشتن داستان کوتاه و رمان را از کجا شروع کنیم؟