مدرسه داستان نویسی حیرت

چه کتابی بخوانیم

کتاب چهاردهم: مجموعه‌داستان “چاقوکشی قبل از پخش غیرمستقیم مالاگا-خیخون”

نویسنده: شورش عابد

چاپ اول 1398 نشر قهوه / چاپ دوم 1402

این کتاب در مجموعۀ داستان‌های برگزیدگان حیرت منتشر شده است.

این مجموعه شامل 15 داستان کوتاه است. (زنیکه – داستان یک لیوان فقط همین – تا چشم کار می‌کرد، سه‌شنبه بود آن روز – پارچۀ توری و کفش‌های پاشنه‌بلند قرمز – مرد مرده – آکواریوم، عکاس، لبخند – سوزان دختر همسایه که روس بود و فارسی هم خوب حرف می‌زد – کپورها – چاقوکشی قبل از پخش غیرمستقیم مالاگا خیخون – داستانی دربارۀ عشق- عادل‌ها – لاک‌پشت‌ها – قادر – روز پرویزکشان – مرد پرتقالی)

الهام فردویی (منتقد و پژوهشگر ادبیات و هنر و روانشناسی) در ارتباط با این اثر در سال 1400 می‌نویسد: جمله‌هایی که برای زیست سیاسی‌اجتماعی مخاطب ایرانی آشناست و به‌شدت بیانگر؛ اگرچه همواره مبهم است و اطلاعات شفافی دربارۀ آن در دسترس نیست و حتی اغلب انکار می‌شود. گویی من می‌دانم، تو هم می‌دانی. منِ مخاطب پیام تو را رمزگشایی کردم،پیام تو نه چنان صریح بود که تیغ تیز سانسور آن را از من دریغ کند و نه چنان گنگ که من امکان رمزگشایی آن را نداشته باشم. داستان تو در ذهن من مه‌آلود است؛ اما من فریاد افشاگری و بیانگری تو را در مه، به‌روشنی شنیدم. تلاشت را دریافتم، برای اینکه بگویی ما هنوز زنده‌ایم و به اطلاعات بسته‌بندی‌شده باور نداریم. این‌چنین پراکندگی که در روایتِ شکل‌گرفته، می‌بینیم، به مه پرابهامی می‌ماند که هر چیزی را در خود فرو برده است و نمی‌توان در ساختار قدرت، کنش‌ها را از روی صورت تشخیص داد؛ اما هر واژه یا عبارت بیانگر در داستان، که به آن‌ها اشاره کردیم، همچون صدایی است که در این هوای مه‌آلود، نشان از انسانی است که هنوز فریادش را فرو نخورده است و در تلاش برای رهایی از گفتمان غالب است؛ حتی اگر، تنها در ظاهر، این تلاش‌ها راه به جایی نبرد. چونان که آخر روایت «آکواریوم، عکاس، لبخند» ابهام رفع نمی‌شود:«[…] آخر سر توی میدان تیر، سنگ‌بارانش کردند. جنازه‌اش را هفده سال بعد، پانصد متر آن‌طرف‌تر، لب رودخانه پیدا کردیم و آن‌ها پول فشنگ‌ها را از ما خواسته بودند.»

کتاب حاضر اولین اثر منتشرشده از نویسنده بوده که توسط انجمن ادبی‌هنری و آکادمی آزاد ادبیات و هنر حیرت منتشر شده است. از سپیده نوری تاکنون 2 کتاب رمان و مجموعه‌داستان و تعدادی مقالات تخصصی در ادبیات و هنر منتشر شده است.

 

خرید نسخۀ کاغذی این کتاب

هنوز نسخۀ الکترونیک این کتاب منتشر نشده است.

طرح جلد کتاب

پیشنهاد کتاب

اخبار و فراخوان‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *